Om de volledige resolutie (DUHD, 7680 × 2160) van het VA-paneel in games met 120 Hz aan te sturen heb je een krachtige grafische kaart nodig: maar iets zegt ons dat je een deftige (gaming)workstation hebt staan als je besluit er een 57″ ultrawide aan te knopen.
De meeste games ondersteunden de DUHD-resolutie al native, en anders wordt het scherm wat opgerekt, maar dit levert geen hinderlijke kartels of vertekening op. En zo wel: schaal dan terug naar een resolutie waarbij je rechts en links balken krijgt: alsnog scherp beeld en van de balken merk je na enkele tellen niets meer.
Bij shooters of andere games waarbij onderdelen van de interface in de hoeken van het scherm zitten gedrukt kan het steeds draaien van je hoofd richting de interface-onderdelen vermoeiend worden. Sommige games bieden de optie om interface-onderdelen meer richting het midden te plaatsen, maar dat is eerder een uitzondering.
Niet voor niets spelen de e-sports professionals op 24″- of 27″-schermen met het liefst full hd en een ultrahoge refreshrate: alles zit precies in de sweetspot van je zicht.
Alhoewel het per persoon zal verschillen in hoeverre je dit als hinderlijk ervaart, kunnen we er niet omheen dat misschien 57 inch toch net een tikje te groot is om ontspannen bepaalde snelle games te kunnen spelen. Het scherm leent zich wel uitermate goed voor race(sim)games, waarbij je sowieso vooral de ogen letterlijk op de weg moet houden.