Controleer of de externe schijf in Schijfbeheer een stationsletter heeft. Ontbreekt die, klik dan met de rechtermuisknop op de betreffende partitie en kies Stationsletter en paden wijzigen. In het dialoogvenster klik je op Toevoegen en wijs je een vrije letter toe. De schijf wordt daarna weer zichtbaar in Verkenner en is normaal te benaderen.

Wanneer je schijf geen stationsletter heeft, is deze niet te benaderen vanuit Windows of andere programma’s.
Mocht dit niet het gewenste effect hebben, dan kan het zijn dat de harde schijf voor het besturingssysteem niet correct geformatteerd is. Om dat te verhelpen, klik je in »Schijfbeheer« met de rechtermuisknop op de schijf en kies je ‘Formatteren’. Als je daarna een stationsletter aan het opslagmedium toekent, heb je weer toegang tot de externe harde schijf.
Let op! Bij deze laatste stap (het formatteren) raak je alle gegevens op de schijf kwijt. Doe dit daarom alleen als laatste redmiddel.
Meer oplossingen en informatie
Met bovenstaande tips zou de externe schijf weer moeten werken, als het probleem niet in de hardware zit. Dat kan ook simpelweg een kwestie zijn van een defecte kabel, dus probeer zeker ook of een andere kabel werkt.
Uitgebreide informatie over (externe) schijven en Windows vind je ook hier:
Gratis informatie en tips voor Windows-problemen en meer ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief: